سه‌شنبه 28 فروردين 1403   15:09:52

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

آیت الله العظمی صافی شخصیتی کم نظیر در ترویج معارف مهدویت بود

  • خلاصه :معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی شخصیتی کم نظیر در ترویج معارف مهدویت در قرن اخیر بودند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در نشست علمی با موضوع «راهبردهای تبلیغی مهدویت در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» که در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به ویژگی های بارز این مرجع تقلید اشاره کرد و اظهار داشت: بدون تردید مرحوم حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی شخصیت تراز حوزه علمیه قم بودند، شخصیتی که از سفره علمی اساتیدی چون آیات عظام بروجردی، حضرت امام خمینی و با واسطه از مرحوم حاج عبدالکریم حائری یزدی بهره مند شده است.

وی گفت: دغدغه مندی حضرت آیت الله صافی(ره) نسبت به پیرامون و مسائل مختلف حوزه های علمیه و جهان اسلام باعث می شد که ایشان از هیچگونه امر دینی و اعتقادی حتی در مسائل ساده به آسانی گذر نکنند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، شخصیت عالم فرزانه حضرت آیت الله العظمی صافی را برگرفته از آثار حضور و تربیت در حوزه های علمیه برشمرد و تصریح کرد: از ویژگی های حضور در حوزه های علمیه و ذات این نهاد، تربیت افرادی است که نسبت به پیرامون خود بی تفاوت نبوده اند و شخصیت والای آیت الله صافی گلپایگانی متاثر از همین امر می باشد. نمونه دیگر این تاثیر را می توان در احوالات حضرت امام خمینی(ره) در خصوص ردّ کتاب «اسرار 1000 ساله» نوشته علی اکبر حکمی زاده با تالیف کتاب «کشف الاسرار»  مشاهده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد گفت: با توجه به مطالعات پسینی در اندیشه های آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در حوزه مهدویت در می یابیم، ایشان با یک مساله با عنوان «کاستی توجه به مقام حضرت ولی عصر(عج)» روبروشده و در صدد حل این مساله گام های مناسبی را برداشته اند. در خصوص توجه ایشان به مساله مذکور، می توان شخصیت آیت الله صافی در ترویج مباحث مهدویت را شخصیتی کم نظیر در این حوزه برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیره و مطالعه آثار به جا مانده از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، در خصوص موضوع مهدویت، ایشان به سه سطح «اندیشه سازی یا به عبارت دیگر تولید فکر»، «گفتمان سازی به معنای تاثیر بر جمع نخبگان» و «جریان سازی در توده عموم افراد جامعه» توجه کرده اند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ابراز کرد: در محور نخست فعالیت های آیت الله صافی در راستای اندیشه سازی مباحث مهدویت، تالیف دو کتاب مهم توسط ایشان با عناوین (وابستگی جهان به امام زمان) و (ولایت تکوینی و تشریعی) در خصوص اثبات موضوع «مهدویت به مثابه نیازی اصیل» از جمله فعالیت های ایشان بوده که در کتاب های مذکور توجیهات یا به عبارت دیگر براهینی در خصوص نیاز افراد به امام زمان(ع) ذکر شده است.

وی بیان کرد: حضرت آیت الله العظمی صافی در حوزه اندیشه سازی مباحث مهدویت، وجود امام زمان را علت غایی و مقصد اصلی خلقت دانسته اند که این موضوع را می توان در ذکر حدیث منسوب به حضرت علی(ع) «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»(1) در آثار ایشان پی برد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اظهار داشت: نیاز به وساطت جهت کسب فیض الهی، سومین محور از اندیشه های حضرت آیت الله صافی در عرصه اندیشه سازی می باشد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده صحیح حضرت آیت الله العظمی صافی از منابع نقلی در موضوع مهدیت بیان کرد: در خصوص طرح و استفاده از مبانی نقلی در حوزه مهدویت، ایشان کتاب های بسیاری در این خصوص مطالعه کرده تا بتوانند روایات و احادیث صحیح و متقن مرتبط با حضرت حجت(ع) جمع آوری نمایند. این مطالب در کتابی با عنوان «منتخب الاثر» تهیه و تدوین شده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی توجه به موضوع «آسیب شناسی» در ترویج مباحث مهدویت را گامی مهم و ضروری برشمرد و گفت: حضرت آیت الله العظمی صافی در حالی که با تکیه بر مباحث کلامی، عقلی و نقلی موضوع مهدویت را عامل حرکت پویای جامعه می دانستند، در همان حال آسیب شناسی در این امر را تحت عنوان پرهیز از انحرافات و خرافات و همچنین پرهیز از ارائه مطالب سست و بدون سند، در دستور کار خویش قرار می دادند.

وی افزود: در حوزه گفتمان سازی به معنای دغدغه مند کردن و ایجاد مساله ذهنی برای نخبگان جامعه، حضرت آیت الله العظمی صافی بر سه محور «توجه دائمی به مقام حضرت ولی عصر(عج)»، «تبیین سختی های عصر غیبت» و «پاسخ به شبهات و مبارزه با فرق انحرافی» تاکید بسیار داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد خاطرنشان کرد: سیره و منش حضرت آیت الله صافی در عرصه پاسخ به شبهات، رعایت مصالح عالیه جهان اسلام و ضرورت توجه به موضوع تقریب مذاهب بوده است و ایشان در عین تقید به پاسخ به شبهات، مصالح اسلام را نیز مورد توجه قرار می دادند.

وی با اشاره به حوزه جریان سازی موضوع مهدویت در اندیشه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی اظهار داشت: ارتباط گسترده با اقشار مختلف جامعه در مناسبت ها و توجه به تقویت مناسک مذهبی و همچنین صدور پیام های مهدوی، از جمله اقدامات ایشان در خصوص لایه جریان سازی موضوع مهدویت می باشد.

گفتنی است در پایان این نشست علمی، مباحث مطروحه نقد و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی از سوی استادان حاضر در نشست، برای اعتلای بحث ارائه شد.

 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما