پنجشنبه 9 فروردين 1403   16:19:49

(مهار تورم، رشد تولید)

print

نشست خبری دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) برگزار شد

  • خلاصه :نشست تشریح فعالیت‌های دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) با حضور حجت الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دبیرکل دومین سوگواره ملت امام حسین در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش تبلیغ نیوز به نقل از ستاد خبری دومین کنگره بین المللی ملت امام حسین(ع)، در این نشست حجت الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی با عرض تسلیت ایام محرم گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌های فرهنگی متعددی به مناسبت ماه محرم صورت می‌گرفت و اسامی مختلفی داشت. از سال‌های قبل از کرونا این سوگواره در دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد استان سمنان و مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رادیو معارف شکل گرفت و امسال نیز شبکه جهانی ولایت و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری آستان قدس رضوی به این سوگواره اضافه شدند تا فعالیت‌های معنادار تری رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ دبیرخانه این سوگواره در رادیو معارف مستقر بود، گفت: از اواخر سال گذشته در تدارک سوگواره جدید بودیم و امیدواریم با هم افزایی صورت گرفته جریان سازی که هدف اصلی این سوگواره بوده است اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی ادامه داد: امسال بخش‌ها و رشته‌ها و داوری بخش‌هایی تخصصی‌تر، عمیق‌تر و گسترده‌تر را در نظر گرفتیم. همچنین در یک مجموعه نشست‌های تخصصی و کارگاهی هم تدارک دیده شده است.

معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به مهلت ارسال آثار به این سوگواره گفت: مهلت ارسال آثار تا آخر ماه صفر مصادف با ۵ مهر ما بوده و اختتامیه نیز در ایام اعیاد شعبانیه در اسفند ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و در هر بخش یک نفر برگزیده و یک نفر شایسته تقدیر انتخاب خواهد شد. بخش‌های مختلفی از جمله بخش «متون ادبی» که شامل کپشن نویسی، خاطره نگاری، داستانک، یادداشت است. بخش «گرافیک» که شامل پست و استوری، گرافیک متحرک، استیکر، رابط کاربری است. بخش «صوت و رادیو» که شامل مستند، نمایش کوتاه، پادکست و برنامه‌های ترکیبی است. بخش «کنشگری عاشورایی» که شامل توزیع محتوا، تعامل با مخاطب، پاسخگویی و تحلیل و رصد است. بخش «رسانه های تصویری» که شامل عکس، فیلم کوتاه، انیمیشن، موشن گرافیک، نماهنگ است. بخش رسانه‌های خبری که شامل خبر، نقد و تحلیل، مصاحبه و گزارش می‌شود.

ارسال بیش از ۱۱ هزار اثر به دبیرخانه در سال گذشته

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۱۱ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که در سه مرحله داوری شد و در دوره گذشته ۳۲ اثر برگزیده شد. امسال نیز آثار را به صورت کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد و اولویت‌های موضوعی برای ارزیابی آنها در نظر گرفتیم.

او گفت: حرکت و پیام سید الشهدا (ع) دعوتی برای زندگی است. دعوت امام حسین (ع) دعوت به زندگی و حیات است و در این بین سوگواره جریان در زندگی مردم را دنبال می‌کند. امام حسین (ع) نام زندگی و جاودانگی را دارد با این نگاه و با یک نگاه راهبردی به مساله جریان سید الشهدا (ع) می‌توان پرداخت و این نگرش را دنبال کرد. واقعه عاشورا و پرداختن به این مساله همواره یک حرکت مردمی بوده است و لذا ما نمی‌خواهیم آن را به حاکمیت نسبت دهیم و همواره بر مردمی بودن این جریان تاکید داریم.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی در خصوص عناوین و محورهای موضوعی دومین سوگواره بین‌المللی امام حسین (ع) افزود: موضوع «هیأت ها و تربیت حسینی»، «مسئولیت اجتماعی و همدلی حسینی» و «هنر تبیین و غیرت دینی» از موضوعات و محورهایی است که در دومین سوگواره بین‌المللی امام حسین (ع) اولویت دارد.

وی در پاسخ در به سوال خبرنگاران مبنی بر خروجی نهایی این چنین سوگواره‌هایی با محوریت فضای مجازی چیست: گفت فضای مجازی مدل حکمرانی خودش را دارد. فعالیت‌های دینی و مذهبی در این حکمرانی در اقلیت به سر می‌برند. باور ما این است که این دست کارهای کوچک در حوزه فرهنگی باید انجام شده تا جریان سازی معنادار تری پیدا کند. ما در این دست از سوگواره‌ها تلاش می‌کنیم که جنبه مردمی بودن آن رعایت شده و حکومتی تلقی نشود. اما از گردش آثار سال‌های گذشته متوجه می‌شویم که قابل قبول بوده هرچند که در فضای حکمرانی فضای مجازی اندک تلقی شود. امیدواریم جریان عاشورا به یک جریان فرهنگ ساز در کل گستره و سیطره جهان تبدیل شود.

گفتنی است، دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین علیه‌السلام به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان و رادیو معارف برگزار می‌شود.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما