جمعه 10 فروردين 1403   04:29:31

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «مدل‌های اخلاق کاربردی؛ پژوهشی روان‌شناختی» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «مدل‌های اخلاق کاربردی؛ پژوهشی روان شناختی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، حسین مرادی «رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اخلاق و معنویت» در گفت و گویی با اعلام این خبر اظهار داشت: جدیدترین کتاب گروه اخلاقِ پژوهشکده اخلاق و معنویت با عنوان «مدل‌های اخلاق کاربردی؛ پژوهشی روش‌شناختی»، به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی در 430 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شد.
وی درباره موضوع این اثر گفت: اخلاق کاربردی را به رشته‌ای می‌شناسند که در پی رویارویی روشمند با معضلات، دو‌راهی‌‌ها و مسائل پیچیدۀ اخلاقی در عرصه‌های مختلف زندگی انسانی است و شیوۀ رویارویی با این مسائل، ما را به بحث از روش در اخلاق کاربردی سوق می‌دهد، که البتّه این بحث به تعریف موضوع و نیز به هدفی که برای اخلاق کاربردی ترسیم می‌کنیم، وابسته است.
رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اخلاق و معنویت تصریح کرد: بحث اصلی این کتاب، در باب روش‌های مواجهه با نظریه‌های اخلاقی، به هنگام چالش این نظریه‌ها با معضلات، دو‌راهی‌ها یا معمّاهای اخلاقی است که این روش‌ها به روش‌های توجیه اخلاقی نیز نامیده شده‌اند.
وی ضمن اشاره به اهداف پژوهش یاد شده، در معرفی این کتاب افزود: مؤلف، اثر مذکور را در شش فصل تنظیم کرده که هر فصل متشکل از ریزموضوعات و زیرمجموعه‌هایی است. فصل اوّل به کلیات و ادبیات اختصاص یافته که ضمن بیان اهداف، پیشینه و موضوع این رشته، مرز میان اخلاق کاربردی و اخلاق هنجاری را تبیین کرده است.
مرادی اظهار داشت: دومین فصل از کتاب مذکور، که با عنوان روش‌شناسی کمّی و کیفی در اخلاق کاربردی نگارش یافته، دربردارندۀ موضوعاتی همچون روش پژوهش در اخلاق کاربردی، منظر معرفت‌شناسانه، دیدگاه دیالکتیک است.
وی گفت: «نظریه‌گرایی اخلاقی، نگاهی از بالا به پایین» عنوان فصل سوم این کتاب بوده که مشتمل بر مباحثی از جمله استدلال نظریه‌گرایان و پاسخ به استدلال نظریه‌گرایان است.
رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اخلاق و معنویت تصریح کرد: فصل چهارم با عنوان «ضدّ‌ نظریه‌گرایی، نگاهی از پایین به بالا» تألیف شده که حاوی مباحثی همچون دلایل موردپژوهان، موردپژوهی عملی در اخلاق زیست‌پزشکی، استدلال معرفت‌شناسانۀ موردپژوهی افراطی، فضیلت‌گرایی اخلاقی، ملاک فضیلت‌گرایی اخلاقی و... است.
وی افزود: در فصل پنجم «اصل‌گرایی یا اعتدال در به‌کارگیری نظریه‌های اخلاقی» مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در این راستا گونه‌های اصل‌گرایی اخلاقی، چارچوب اصل‌گرایانه، نقد اصلْ‌گرایی و... تشریح شده است.
مرادی خاطرنشان کرد: در ششمین و آخرین فصل از کتاب حاضر که با عنوان «بررسی‌های اسلامی» تنظیم شده، دربردارنده مباحثی همچون بررسی نظریه‌گرایی و استدلال آن، بررسی اختلاف و تکثّر اخلاقی، بررسی کاستی‌های آرمان سیاسی و  تنش میان نظریۀ کلان و دموکراسی، روش‌شناسی مقبول، تمایز فقه و اخلاق و... است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما