بخش ها
سامانه ها







پیوندهای سازمانی








 
اخبار دفتر
ndhkj
مردم باید دیانت را در وجود روحانیت لمس کنند

آیت الله استادی در مراسم رونمایی از کتاب انوارالفقاهه:

مردم باید دیانت را در وجود روحانیت لمس کنند


آیت الله رضا استادی با بیان اینکه تا دین گذشته را نداشته باشیم نمی توانیم مردم را دیندار کنیم؛ گفت: مردم باید دین و دیانت را در وجود ما در هر درجه و مقام و در هر مکانی لمس کنند چون مردم به افرادی که به دیانت مشهورند، احترام می گذارند.

به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از موسوعه انوارالفقاهه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت گرفت، یکی از افکار خوب در کشور را تولید و تصحیح و چاپ کتاب خوب عنوان کرد و اظهار داشت: این زحمات برای آن است که از کتاب استفاده شود اما ظاهرا در این مرحله لنگ می زنیم.

او تصریح کرد: در انتشارات برخی نهادهای حوزه دیدم کسی در یک موضوعی که چندکنگره برگزار شده کتاب نوشته در حالیکه اطلاعی از برگزاری این کنگره و نوشتن کاب در این زمینه نداشت.

استادی با بیان این مطلب که پس از رونمایی و انتشار کتاب لازم است در رابطه با آن نظرسنجی شود، تاکید کرد: کتاب خوب چاپ و خریداری می شود اما در کتابخانه می ماند اگر روزی خواستند نگاهی به آن می اندازند.

او با اشاره به سخن رئیس مرکز احیای آثار اسلامی در زمینه هم سنگی انوارالفقاهه با جواهرالکلام تصریح کرد: بنابراین لازم است حوزویان هر دو کتاب را مطالعه کرده و از آن استفاده کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: کتابهای خوب فراوان خریداری می شود اما خوانده نمی شود و در قفسه های کتابخانه حبس می شود البته این منحصر به حوزه یا نهادهای حوزوی نیست بلکه در سراسر کشور این مشکل مشاهده می شود.

او با بیان اینکه فلسفه رونمایی ها آشنایی با کتاب است؛ گفت: وضع ما آنگونه که باید باشد، نیست یعنی تقریبا به جواهر و برخی تغییرات اکتفا می شود.

استادی تصریح کرد: اگر کتاب انوارالفقاهه در عرض جواهر است و ممکن است در برخی موارد، تازگی هایی داشته باشد کسانی که جواهرالکلام را برای درس و بحث خارج خود نگاه می کنند، به این کتاب هم نگاهی بیندازند.

او ضمن تشکر از زحمات گردآورندگان این مجموعه تاکید کرد: بنده با کتاب و مرحوم کاشف الغطا آشنا نبودم لذا در مقام وزن کتاب نمی توان به این زودی صحبت کرد بلکه واقعا باید بررسی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: فقه ما قبل از قرن یازدهم سختی هایی داشته که بعد از آن، این سختی ها برطرف شده است یعنی در قرن هشتم کسی می خواسته فقه بنویسد باید خودش تتبع می کرده و روایات هرباب را به دست آورد و راجع به سند هم باید خود نویسنده بررسی می کرد اما در قرن یازدهم آن تتبع وقتگیر اولیه از بین رفت.

او ادامه داد: ارزش کار نویسندگان یک دوره فقه از قرن یازدهم به بعد به این است که نوآوری داشته باشند یا تکثیر فروع داشته و یا در کیفیت استدلال بهتر عمل کرده باشند؛ راجع به انوارالفقاهه گفته شده است که فروع فراوان از امتیازات آن است که واقعا باید این مساله با کتاب دیگر از جمله کتاب جواهر مقایسه و بررسی شود و نباید به حرف اکتفا کرد.

استادی با اشاره به کتاب شرح حال شیخ حسن کاشف الغطاء توسط فرزندش بیان کرد: همانطور که می دانید فقه ما ۵۰ دوره است و پسر مرحوم کاشف الغطاء مدعی شده که کتاب انوارالفقاهه تنها ۶ دوره را ندارد اما در این کتاب که امروز رونمایی می شود ۳۰ دوره آمده است بنابراین یا فرزند آن مرحوم اشتباه کرده یا باید با جدیت دنبال نسخه ها باشیم و باید بررسی های بیشتری صورت گیرد.

او در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: خیلی خوب است انسان بداند کتاب دم دست مولف چه چیزی بوده است تا بدانیم نوآوری نسبت به آن کتاب چقدر بوده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ادعای فرزند کاشف الغطاء در مورد اینکه شیخ انصاری شاگرد مرحوم کاشف الغطاء است؛ عنوان  کرد: مرحوم حاج شیخ عباس کاشف الغطاء در زمان ارتحال پدر ۹ ساله بوده است و لذا باید تک تک این مجموعه بررسی شود.

او ابراز داشت: خوب بود مبانی اصولی ایشان را هم از کتاب در می آوردند چون فقه ایشان دست ماست اما اصول ایشان را در اختیار نداریم درحالیکه وی مسلط بر کتاب بوده و روان نویسی در کتاب ایشان موج می زند.

استادی با بیان اینکه تقوا، زهد و ورع  در مرحوم کاشف الغطاء موج می زند، گفت: این شخصیت علاوه بر اینکه از بیت کاشف الغطاء بوده است و از سال  ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۲ هجری قمری ریاست عامه بر نجف داشته است، روی جهات معنوی او تکیه شده است.

او با بیان اینکه فقهای ما با بزرگان گذشته خیلی فاصله دارند، افزود: فقهای گذشته همچون شیخ کاشف الغطاء با عمل خود، مردم را به دین دعوت می کردند و چنین افرادی هم در مردم تاثیرگذارند و هم زندگی برای خود آنها راحت می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ما باید هرکجا می رویم و در هر درجه ای هستیم باید مردم دین و دیانت را در وجود ما لمس کنند چون مردم به افرادی که به دیانت مشهورند، احترام می گذارند.

او اخلاص را یکی از خصوصیات بارز شیخ حسن کاشف الغطاء دانست که این چنین نوشته های او مورد توجه یک مرجع قرار می گیرد و افزود: لذا باید سعی کنیم از بزرگان گذشته مانند شیخ کاشف الغطاء و محدث قمی که این چنین آثار آنها منتشر می شود در زهد و دینداری الگو بگیریم چون تا افکار سلف را نداشته باشیم نمی توانیم تولید حرف تازه داشته باشیم و همینطور تا دین گذشته را نداشته باشیم نمی توانیم مردم را دیندار کنیم.

 

 
امتیاز دهی
 
 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما