1. عملکردی: فعالیتها و طرحهایی که منجر به بهرهوری در کار (کارایی و اثربخشی) با توجه به شرح وظایف در نظام اداری میشوند.
2. رفتاری: افعالی که پایبندی به ارزشهای دینی کارکنان در حوزههای فردی و اجتماعی را نشان میدهند.
3. علمی: فعالیتها و طرحهایی که فرد در جهت ارتقا دانش متناسب با وظایف سازمانی و مهارتهای شغلی و بهبود عملکرد خود و سایر کارکنان انجام میدهند.
هریک از این ابعاد دارای متغییرهای می باشد که شامل موارد زیر است
متغیرهای عملکردی
خلاقیت (ارایه ایدههای نو) و نوآوری (عملیاتیسازی ایدههای نو)؛انگیزش (ترغیب افراد برای تحقق اهداف دفتر)،تصمیمسازی و تصمیمگیری (شناسایی و ارایه راههای ممکن برای رسیدن به اهداف مورد نظر و انتخاب آگاهانه راهحل صحیحتر)،قانونگرایی (التزام به قوانین و مقررات دفتر)،مدیریت اطلاعات (سازماندهی اطلاعات برای استفاده به موقع از آن برای انجام وظایف سازمانی)،وظیفهمحوری (انجام درست کارها در زمان مناسب)،بهرهوری (استفاده بهینه، موثر و کارآمد از منابع)،ریسکپذیری (تصمیمگیری در فضای ابهامآمیز بدون نگرانی از عواقب احتمالی)،مشارکتمحوری (ایجاد بستری مناسب برای مشارکتجویی و مشارکتپذیری در تصمیمسازی و تصمیمگیری سازمانی و توجیه منطقی کارهای انجام شده)،مهارت ارتباطی (برقراری ارتباط مؤثر و درک هیجان و عواطف خود و دیگران از طریق پیامهای کلامی و غیرکلامی)،کیفیت انجام وظایف
متغیرهای رفتاری
صداقت (یکسان بودن رفتارهای فردی و اجتماعی «اعم از گفتار و افعال» در نهان و آشکار)،صراحت (انتقال پیام به نحو مستقیم و روشن بدون ابهام و ایهام)،اعتماد به نفس (تکیه به مهارتها، تواناییها و نیروی قضاوت خود در هنگام مواجهه با مسألهها با توکل به خداوند)،خودانگیختگی (انجام کار بر اساس محرکهای درونی بدون نیاز به تشویق دیگران)،پاکیزگی و آراستگی،رازداری (خودداری از افشاء رازهای سازمان و همکاران)،تعهد سازمانی (پایبندی و تعلق فرد به کل سازمان)،انتقادپذیری (پذیرش اشتباهات خود و نظرات منطقی دیگران)،شعایر اسلامی و انقلابی،روابط کاری،نظم و انضباط
متغیرهای علمی
شرکت در دورهها و کارگاههای آموزشی، پژوهشی و علمی